Stand up paddling – SUP

Nu har jag äntligen testat SUP på riktigt! Jag gick en nybörjarkurs i helgen med Anna på Moanas i Sibbarp, Malmö. Alltså det är så himla härlig, lite vingligt och kul! Det har nyligen blivit bestämt att jag ska ha SUP-yoga hos där i sommar så jag var med på kursen för att känna på brädan och testa lite olika yogapositioner. Yoga på en surfbräda, varför då tänker kanske någon? Det kan ju verka lite märkligt… är det inte svårt nog som det är med balansen redan?

Till att börja med är det en annan upplevelse att yoga utomhus, och att dessutom vara på vattnet ger ännu en dimension av frihetskänsla. Självklart kommer yogapositionerna anpassas efter förutsättningarna, dvs en SUP istället för en yogamatta. Faktum är att det var lättare än jag trodde att det skulle vara. Jag trillade visserligen i ett antal gånger men så fick jag för mig att jag skulle testa stå på huvudet också. :) Det ska vi inte göra på yogaklasserna. Inte till en början i alla fall…

Från och med den 8/7 så kommer det stå SUP-yoga på mitt schema på onsdagarna och det ska bli så galet roligt! Vill du testa så hör av dig! Jag kommer köra ett provpass innan dess för att se så allt funkar som jag täkt mig.

Huvudstående på SUP

Anna Moanas SUP Malmö

Körsbärsblommor

Hur andas du?

Nu börjar jag sakta men säkert komma ikapp efter förra helgens yogakurs. Det är lätt att glömma bort att det inte bara är tiden som en är hemifrån som ”går bort”, det tar nästan en vecka innan en är tillbaka på utgångsläget igen, dvs har hunnit med de sysslor som jag normalt sett gör på helgen som t.ex. vika tvätt, städa badrummet, dammsuga lite mer ordentligt än bara precis där det är som skitigast, jobba med Mitt yogaliv etc… Jag har också försökt att tagga ner på sysslorna under dagarna när jag är hemma med lillasyster men samtidigt tycker jag att det är skönt att göra lite här och lite där, lite som det kommer, helt utan stress. Jag funderar mycket på det här med medvetenhet och närvaro,  och ja, helst påta på samma gång så det blir medveten närvaro. Jag har fortfarande svårt att meditera. Jag tänker inte på massa saker och känner mig medveten, men blir samtidigt snabbt uttråkad så då är jag nog inte riktigt i nuet i  alla fall. Eller?

Jag har lärt mig lite nya saker om andningen och hur viktigt det är att vara medveten om sin andning. När jag yogar så har jag stort fokus på andetaget men jag har inte superkoll på hur jag andas när jag inte yogar. Efter att ha läst på lite mer så tar jag med mi tre saker som kan vara bra att checka med dig själv och din andning då och då:

1. Andas med näsan
Genom att andas med näsan förbereds inandningsluften för lungorna. Luften värms och fuktas och rensas även från bakterier innan den går vidare till lungorna.

2. Långsamma andetag
För att ha en bra och hälsosam andning bör vi andas mellan 8 och 12 andetag per minut. Hur många gånger andas du?

3. Andas med magen
Andetaget ska gå djupt ned i de nedersta delarna av lungorna och aktivera diafragman. Ändå är det en relativt liten mängs luft som kommer in i varje andetag. Andning ska alltså vara djup, men inte stor.

 

Körsbärsblommor

Kalvinknatet 2016

Första loppet

I onsdags var det premiär för storasyster på Kalvinknatet. Vi bestämde oss samma dag för att vara med och åkte därför dit i god tid för att efteranmäla oss. Sen var det lååång väntan på att det skulle bli tid för själva loppet, nästan som på julafton i väntan på tomten. Men kl 17 var det äntligen tid för start. Det rådde lite tumult vid starten och sträckan som skulle vara 300 m blev tydligen 500 m men det gjorde ju egentligen inget. Storasyster imponerade stort men att vara fokuserad och dessutom snabb. Jag sprang med henne men när hon kom till sista raksträckan mot mål så satte hon fart och brydde sig inte alls om var jag var… Underbara tjej! Det här ska vi definitivt göra fler gånger.

Kalvinknatet 2016

Kalvinknatet 2016

Möhippa

I helgen var det möhippa för min kompis Malin. Alltså det var ett tag sedan det var möhippa och bröllop till höger och vänster, men nu är det våg två som är på G, de som gifter om sig. :) Vi började dagen med yoga på stranden i strålande sommarvärme. Vilken grej! Det är verkligen något visst med att yoga utomhus, och särskilt vid havet. Sen blev det kallbad för de som ville, följt av brunch. Salsa, vin och fika, middag och dans avlöste därefter varandra, men om vinet och dansen vet jag inte mycket för då begav jag mig hemåt. Jag vill bli av med min ihärdiga förkylning och tog det förnuftiga beslutet att köra hem. Middagen däremot var riktigt bra, på Plockepinn i Malmö där vi smaskade smårätter av olika slag. Rekommenderas! Om två veckor är det bröllop och då hoppas jag vara fit och fight för en lång danskväll. :)

Möhippegänget

Yoga på stranden

Middag på Plockepinn

En dag på stranden

Det är fortfarande härligt vårväder, jag snudd på sommarvärme faktiskt. Jag hade ett möte i Malmö vid lunchtid så vi bestämde oss för att ta en dag på stranden hela familjen. Det blåste lite ruggigt så det var inte helt frysfritt med det var ändå härligt med strand och hav, även om det inte blev något bad. Vi köpte fika i kafét på Sibbarps kallbadhus, ni vet sån där klassisk fika med hembakat och en vanlig ostmacka. Det blev dock lätt kaos eftersom vissa mindre medlemmar i familjen bokstavligen kastade sig över fikabrickan, som stod i sanden. I say no more…

Hopp i sanden

Fikabricka

Lillasyster

Öresundsbron

Storasyster